Tuesday, May 5, 2009

Breakthrough!

Det har varit lite för länge sedan jag uppdaterade bloggen, och min enda ursäkt är att jag inte har haft så där väldigt mycket att berätta om.
Min och Ahsikis träning har dessvärre legat lite på is ett tag, mest beroende på att jag har haft svårt att hitta en belöning som är tillräckligt intressant för honom. Korv ligger långt ner på listan, köttbullar funkar ibland rätt bra ibland inte alls, kampleksak eller boll fungerar inte riktigt bra heller i detta skede.
Idag tänkte jag att jag helt sonika ska prova med hans mat! Eftersom att han nu är en helt rå-utfodrad hund kändes köttfärs som ett klart mycket mindre kladdigt alternativ än kyckling på just den fronten, och just köttfärs stod på menyn idag så sagt och gjort!
Till saken hör att han nu när vi gått över till att ge honom mat 3 gånger om dagen faktiskt är hungrig när det är matdags, så det var givetvis en "added value".
Just nu klickar jag för i princip allt, bara för att han ska göra kopplingen mellan "action" och belöning, och med köttfärsen som belöning var han riktigt riktigt aktiv. Superkul! Helt plötsligt känns det lite mer motiverande!
Annars fungerar lill-killen riktigt bra på promenad, både lös och i koppel, även om inkallning fortfarande ligger högt på träningslistan.
Jag ser det i och för sig inte som TRÄNING, utan mer som en självklarhet för en lycklig hund och en lycklig matte. Min hjärna fungerar inte alltid helt logiskt...
De som träffade min Mizzi, vet att hon var en oerhört lydig och lyhörd hund som aldrig någonsin gick kopplad. Detta till trots har jag aldrig ansett mig ha tränat henne...
Tror kanske att definitionen av träning för mig innefattar brukshundsklubb, instruktör eller tävlingsinriktad träning.
Mycket dravel blev det! Men summa summarum - jättekul att jag idag fick fram lite egen bjudning hos Ashiki!!

I övrigt växer han så det knakar, klämmer i sig i runda svängar 800gr mat om dagen, älskar duschen, drar till sig uppmärksamhet var han än går och är i största allmänhet helt underbar!

1 comment:

Yvonne said...

Hej!
Visst växer dom som ogräs! Just nu är benen jättelånga på Cibel. Har haft en sväng av matvägran men nu är hon hungrig igen.
Kul att ni hittat belöning som passar, man får vara påhittig.
Kram från oss / Yvonne