Saturday, July 11, 2009

Babysitting and Genombrott!!!

Yesterday morning at 7am we arrived in Smedsbo, with bags and dogs, to look after Mulle for 2 days while the parents went on a doggie date with the breeder of one of their dogs.
Mulle was in high spirits as we arrived, and immediately engaged Liam in playing and DVD watching. Once J & S had left, I made the mistake of telling him that once he'd had some lunch and his nap, we'd go to the big soft play area called Busborgen in Västerås. This of course made Mulle head to his room immediately for a nap... Beginner's child apporach mistake...
As it was only around 8am at this point, and lunch and nap was faaaaar away we tried to amuse him as best as we could with the rain literally pouring down outside.
At half nine, I realised the futility of keeping Mulle happy and occupied for another lot of hours and decided we head off straight away. No need to say Mulle was in favour of this suggestion.
After a bit of unwilling sightseeing in Västerås (due to my only writing down parts of the directions, thinking I knew roughly where it was), we arrived at Busborgen.
Then followed 2 hours of Liam and Mulle running, climbing, sliding, running, jumping, driving, ball-throwing and some more running only interrupted by 15 minutes coffee/sandwich/ice-cream break. The sweat poured down Liam's back as he fought to keep up with young Mulle, but I can honestly say I'm not quite sure which of the boys had the most fun. Or which of the boys who were the most knackered once we headed home again.
Both of them went to bed without any arguments once the sauna was finished and the pop-corns eaten, and slept all through the night.
This morning I woke up at 5.50, ready to spring into action so simply got out of bed. Mulle followed suit some 30 minutes later, and just over an hour later we woke Liam up.
Since it's a nice day today, touch wood, I think we will head in to the playground in town after lunch.

I also did a bit of training with Ashiki and Zassi while the boys played on the trampoline. More about this in Swedish...

Jo, som sagt, tog mig själv i kragen idag efter alltför många dagar på latsidan vad gäller träningsbiten.
Målet för Ashiki var att träna vidare på det fria följet, fortsätta med stabilitet i sitt och stå, samt påläggning av kommando.
Dock var inte den fyrbenta riktigt med på samma noter när vi kom ut på appellplanen, alltför mycket vatten att plumsa i, dofter att sniffa på och så vidare.
Det blev bara några få repetitioner på sitt och stå, som för all del var rätt skapliga om än något ofokuserade. Istället lade jag lite mer krut på det fria följet där jag vill att han självmant ska söka upp mig. Det här har han, som jag berättat om tidigare, gjort rätt mycket av länge utan att jag riktigt fångat det. Nu var klickern och stora godispåsen med, och han jobbade på rätt bra. Måste bara lista ut hur jag ska få honom att söka ögonkontakt med mig, istället för att stirra på gottehanden. Kanske bryta upp det.. hmmm... Tål att tänka på.
Men, det roligaste i dagens träning med honom, var att jag hade tid, sol och värme i ryggen, och en härlig ryggradskänsla av att idag är dagen där jag kan få till början till ligg. Det är ju annars något som jag inte kommit åt tidigare, så det var lite på vinst och förlust jag satte igång.
Satte mig ner på altanen med en näve full av gott. Visade, lockade lite och väntade på någon reaktion. Först satte han sig ner, och såg rätt uppfordrande på mig som för att säga Ge hit min godbit! När det inte funkade sniffade han runt lite, gick bort från mig men kom tillbaka, satte sig osv. Efter en god stund, där han även pipit lite och krafsat på mitt ben och hand, la han sig ner med en suck, och blev högeligen förvånad när det klickades och bjöds på frolic. Hmmm... vad hände nu, tycktes han säga. Satte sig upp igen, stirrade, krafsade, stirrade lite till och la sig till slut. Klick och godis. Det var nästan så att man såg kugghjulen jobba för att få ihop det hela.
Till sist började han koppla ihop det hela, och gav mig ett par sitt-ligg utan större betänkande. WHOOOPPPEEEEEE!!!!! Nu har jag ju nåt att bygga vidare på!! Så himla glad och nöjd med oss båda kampade vi loss rejält och bara lekte massor!

Med Zassi var det oxå fritt följ som gällde, och bara för kul ett par läggande under gång. Hon är så underbart blixtsnabb i sina lägganden att det är en ren fröjd! Behöver dock lite mer inspiration för att gå vidare med henne, min arbetsälskande lilla terrier!

2 comments:

Anonymous said...

Härligt Härligt!! Man kan riktigt se hur hjärnkontoret arbetar för fullt och sen ser dom nästan "lyckliga" ut när det går upp ett litet ljus för dom!!!
Härliga hundar -skulle vara kul å se er snart in acction!!
Låter som om ni är på G med både känsla och attityd!!
Kram Carina m dogs...

Sharon Elhanati said...

Hi sis, Tusen tusen tack för att ni ställde upp..... Vi är så glada att ni finns i vår värld.... (eller bokstavligen.. i samma del av världen som vi ;-))))))) Mulle bara älskar er.... Träning torsdag kl - ja, kommer inte ihåg - eftermiddag någon gång.... återkommer.... Sala Bk is the place...
Love