Sunday, July 5, 2009

Lazy days in Tierp

With the fabulous heat that has been ever present the last two weeks, our apartment has turned into a sauna. And as much as I love saunas, I do not like sleeping in one. And I definitely don't like not having a garden with weather like this.
On Tuesday afternoon we gave up, packed our bags and fled to mum's and dad's house in Tierp. Oh, the bliss of being able to sit out in the garden and sleep in a cool basement. Mmmmm....
Did my last day at work before my annual leave on Friday, and of course on Saturday the weather turned cooler.... It doesn't really matter, as long as I get my time off!
We've been for a swim almost every day, and yesterday I we went to Öregrund. Had a lovely lunch by the water, strolled around looking at all the pretty houses and finished off with a huge ice-cream.

It's still sunny and nice, but somewhat cooler, so we'll either head home tomorrow eve or Tuesday morning. Hopefully my plants will still be alive then...

På hundsidan har vi legat lågt. Hundarna har varit allt annat än på hugget i denna värme. I dag har det dock varit svalare, så jag la spår åt alla tre vovvar. Zassi klarade sitt spår galant, jobbade mycket metodiskt och grundligt.
Abi fick sitt första spår, och tyckte att det var helt underbart att hitta en liten hög med tärnad flintastek i gräset! Och ännu mer sen!! WOW! Jobbade även hon mycket lugnt och metodiskt, och missade inte en köttbit. Jättekul!

Åt Ashiki hade jag lagt ett litet svårare spår, i högre gräs och med näring i vartannat spår. Detta i hopp om att han skulle sluta leka bulldozer, och istället jobba. Detta var dock inte resultatet, utan han svajade omkring lite överallt, drog som en galning men utan att hitta spåret ordentligt. När han så kom av spåret helt gick jag helt sonika därifrån med honom. Kanske inte helt rätt agerat, men jag tror att jag behöver lite experthjälp här. Antingen börja om helt från början, eller nåt annat. Vad vet jag inte...
Tidigare idag åkte vi och hälsade på en gammal stallkompis och hennes två rottisar, en 3-årig hane och en 4-månaders tik. Fick så se lite av det humör som finns i Ashiki, men som jag faktiskt inte sett så mycket av än. Han vaktade mig på ett sätt som jag inte sett tidigare, allra helst mot tiken Hasta.
När sen hanen Knasen gjorde entré, försökte han konstant rida på honom och stackars Knasen tillät en hel del innan han sa ifrån. Tror att herr Ashiki behöver träffa fler äldre hundar som kan bita ifrån lite, för han börjar bli rätt kaxig.
Sen var jag dum nog att ta upp honom i knät en kort sväng, och då vaktade han givetvis mot Knasen. Inte så smart av mig... Men, kul att se den här sidan av honom oxå, det finns helt klart lite humör i honom. Den ulliga söta lilla valpen håller på att bli stor, och det är nu jag inser att han nog tillåtits lite mycket kanske... :)
Han träffade även min kusins leonbergertik när de var på genomresa från Härjedalen, och även där försökte han vakta mig. Men då var jag med på noterna och hann säga ifrån.
Som sagt, mycket intressant, och en hel del att arbeta vidare med. Lill-killen börjar växa upp!

No comments: