Friday, January 13, 2012

De livsnödvändiga D-dropparna med fara för hälsan??!

Det är så jag blir rent förbannad! Vi får av våra sköterskor på BVC reda på att det är absolut nödvändigt att vi ger D-vitamin droppar till våra små mirakel för att de ska få i sig allt som behövs.
Läser man sen på förpackningen, vilket jag inte gjorde eftersom jag litade på BVC, ser man att en av de "livsnödvändiga" ingredienserna är butylhydroxianisol, E320. Detta är ett syntetiskt framställt ämne som enligt hemsidan Äkta vara "Kan innebära hälsorisker för småbarn. Misstänks orsaka allergiska reaktioner och hyperaktivitet. Omdiskuterade cancereffekter." Det känns väl bra att ge dagligen till våra små barn??
Nej, inte direkt...
Som tur var har jag nu genom Ekonördarna fått se att det finns ett alternativ från Dunmedic. Om de inte finns på hyllan på apoteket, kan man be dem ta hem det. Eller så köper man det på Bodystore för 45 kr.
Hade jag vetat det då Andrew fortfarande fick d-droppar, vet jag var jag utan en sekunds tvivel köpt mina d-droppar!!!

English translation to follow



No comments: