Sunday, February 27, 2011

Gudarnas mat

Vi sätter oss ned, 3 damer och 2 herrar, alla lika förväntansfulla och avnjuter den pre-dinner drink som sätter smaklökarna i ett lätt darr. Dofterna som likt en sommarmorgons lätta dis når våra näsor bär med sig löfte om njutning i dess renaste form.
Vi förflyttar oss till det vackert dukade bordet och läser en meny som får snålvattnet att rinna till. Hjort...vildand...murkelsås...rostad vitlökssås...klyftpotatis...västerbottenspuré....... Orden dansar på tungan och får smaklökarna att vibrera ännu starkare i ren förväntan. Man kan nästa höra dem viska "Maaaat...mummmmsiga mmmat..."
I väntan på huvudrätten blir vi i små muggar serverade en soppa av jordärtskockor med confiterad grissida och bondbönor. Doften är sött mättad och den första skeden som når munnen får oss att önska mer... Smakerna blandas i munnen, och smaklökarna jobbar på högtryck för att sortera sötman och sältan och sända himmelska vibrationer i hela kroppen. Det är gott. Riktigt syndigt gott.
Huvudrätterna gör entré. Samtliga har vi valt hjortinnanlår, med olika tillbehör. Västerbottenpuré, potatis- och getostrulle, Idaho klyftpotatis ligger vackert upplagd på de olika tallrikarna. Till sås har vi valt murkelsås, kantarellsås, rostad vitlökssås.
På min tallrik ligger det mörkt rödvinsröda köttet i en spegel av rostad vitlöksås. Jag doppar min knivspets i såsen och för den till min mun. Smaken exploderar och får smaklökarna att fullkomligen dansa i glädje. Jag sluter ögonen och och ser änglar sittande på vita molntussar spela harpa medan jag låter såsen sakta glida nerför strupen. Med glädjetårar sätter jag gaffeln i köttet, tar en bit av min potatis- och getostrulle och doppar i såsen. Det är njutning, ren och skär njutning!
Köttet smälter i munnen, potatisen har precis rätt mängd getost i och såsen blandar alla smaker i munnen tills smaklökarna ligger på knä och lycksaligt ber om nåd.
Till detta dricker vi gudarnas dryck, den rubinröda dryck som har makten att göra eller förgöra en god middag. Just denna tempranillo förhöjer smaken på maten till himmelska, extatiska höjder!
Vi blir till dessert serverade en specialare, med små vackra smakprov på de desserter som finns på menyn. Upplagt på ett sätt som får en Rembrandt att se ut som en streckgubbe, känns det syndigt att sätta skeden i konstverket. Men oh... det är som att nå först nå himlens höjder och där upptäcka en rymdraket som väntar på att ta en på ett varv runt universum.
Gott, himmelskt, fantastiskt...orden känns för futtiga för att ge denna middag rättvisa...

Himmelen på jorden finns i Uppsala, på Kött, Kök och Bar!



No comments: