Tuesday, March 8, 2011

Var morgon ny... / A new morning...


Ljudet av en melodi smyger sig in i mitt medvetande, och snabbt sträcker jag mig efter mobilen för att stänga av alarmet innan Andrew vaknar.

Ger det sovande barnet bredvid mig en sista kram och lirkar försiktigt bort armen från under hans huvud.

Tassar försiktigt genom rummet och tar de kläder jag lade fram kvällen innan, väcker en sovande Abi och tillsammans smyger vi ut ur rummet. Nere i vardagsrummet möter en överlycklig Zassi oss. Hela hennes kropp spritter av glädje över att en ny dag tar sin början. Hon studsar runt med sin blåa elefant i munnen, skakar den med jämna mellanrum och försöker få igång Abi.

Jag borstar tänderna, klär på mig och sätter på Zassi kopplet. Tillsammans går vi ut i den stilla morgonen. Det är under dessa morgonpromenader som jag vaknar, andas in den klara luften och fyller lungor och själ med ren, frisk energi. Det är något magiskt över att vandra runt i ett område som sakta vaknar till liv, medan solen sakta börjar anas bortom trädtopparna.

Hundarna undersöker varje ny doft och njuter av att få sträcka på sina små ben. Jag går i tystnad, och låter min kropp vakna till en ny dag.

Tillbaka i hemmets värme gör jag mig i ordning, och sätter mig till sist i lugn och ro för att i ljusens sken äta min frukost och läsa tidningen. Klockan är nu strax före 6, och snart ska jag ge mig iväg till tåg och jobb.

Medan jag väntar på tåget lovar jag mig själv att jag idag inte ska stressa. Att jag ska andas och göra en sak i sänder. Att jag ska se mina medmänniskor, och ge dem av den kärlek som bara blir större ju mer vi ger. Ibland behövs inte så mycket för att göra en okänd medmänniskas dag en gnutta bättre. Att leende se in i någons ögon, kan vara precis vad just hon eller han behöver för att orka sig igenom ännu en dag. Att ge någon en ärligt menad komplimang kan ge henne vingar. Våra ord, våra tankar har så mycket större kraft än vi någonsin kan ana. Använd denna kraft till att sprida kärlek runt dig; likt ringar på vattnet når den långt förbi ditt eget synfält.

The sound of a melody makes its way into my consciousness, and I quickly reach for my mobile phone to turn off the alarm before Andrew wakes up.

I give the sleeping child next to me a last hug, and carefully pull my arm out from under his neck.

Tip-toe through the room and grab the clothes I put on the chair last night, wake up a sleeping Abi and together we quietly leave the room. In the sitting room a delighted Zassi greets us. Her whole being is overflowing with the pure joy of a new day beginning. She’s bounding around with her baby blue elephant in her mouth, trying to get Abi to join in.

I brush my teeth, get dressed and put the lead on Zassi. Together we walk out into the peaceful morning. It is during these morning walks that I wake up, breathing the fresh air and letting my lungs and soul fill with clean, pure energy. Walking around in an estate that’s slowly coming to life while the sun makes its ascent behind the tree tops is quite magical.

The dogs explore every new smell and so enjoy giving their little legs a morning stretch. Quietly walking through the morning, I let my body wake up to a new day.

Back in the warmth of our home, I get myself ready and then sit down to have my breakfast and read the paper in the warm glow of some candles. It is now almost 6am, and soon I’ll head off to the train and work.

While waiting for the train I promise myself not to get stressed today. To breath and do things one thing at a time. To really see the people around me, and to share with them a love that only becomes more plentiful the more we give. Sometimes it doesn’t take much to make a difference to a person. To smile and look into someone’s eyes could be just enough to give someone the strength to make it through the day. To give someone an honest compliment might give her wings to fly. Our words, our thoughts hold so much more power than we can begin to understand. Use this power to spread love around you; like rings on the water it will spread far beyond your field of vision.