Tuesday, April 17, 2012

En timme hit eller dit... / An hour more or less...

-Zassi, hundskrälle, sluta slicka och puffa på mig! Klockan är bara halv fem och jag kan sova en bra stund till. Gå och lägg dig!
20 min senare gav jag upp, ålade mig ur sängen för att inte väcka en sovande Andrew medan jag med foten kliade på Zassi så att hon skulle sitta still. Hon låter nämligen som en hel elefanthjord när hon studsar omkring på Tarkettgolvet och i trappan, så jag hivade upp henne under armen och tog kläderna under andra. Abi rör sig betydligt mer lågmält, så hon får gå för egna tassar.
Gnuggade sömnen ur ögonen och klädde på mig. Drog på mig skor och jacka, koppel på Zassi och stegade ut i morgonen.
Efter en stund mötte jag en tjej som skulle lämna sin hund hos hundvakten, och jag reflekterade över att det var en himla snäll hundvakt som gick med på lämning av straxt efter 5 på morgonen.
Vinkade god morgon åt en granne, och tänkte i förbifarten att han brukar inte vara uppe så tidigt.
Hörde redan innan jag öppnade dörren att min jobbmobil ringde. Vem i hela helsefyr ringer så här dags på morgonen??, var min första tanke, den andra var "Skulle chefen resa någonstans idag, och har inte sina biljetter?"
Sen såg jag att det var Liam som ringde, vilket jag inte heller förstod anledningen till, förrän jag såg vad klockan var...
06.15 istället för 05.15. Det förklarar Zassis försök att väcka mig. Och tjejen som lämnade sin hund förmodligen vid helt vanlig tid. Och grannen som åkte till jobbet, även han på vanlig tid.
Och därmed lade vi i in en helt annan växel på tisdagmorgonen i det blå huset.

-Zassi, darned dog, stop trying to wake me up! It's only half four and I have half an hour still in bed. Go lie down!
20  minutes later I gave up, wriggled my way out of bed not to wake Andrew up while scratching Zassi with my foot so that she'd stay sitting. She sounds like a whole heard of elephants when she runs around on the Tarkett-floor and on the stairs, so I tucked her under my one arm and my clothes under the other and went down stairs. 
Got myself dressed while rubbing the sleep from my eyes, then pulled on shoes and jacket and left for a morning walk.
After a few minutes I met a girl on her way to drop her dog off at the dog sitters, and I pondered to myself that she has a very good dog sitter letting her do the drop off at 5 in the morning. 
Waved good morning to a neighbour, and thought he was up very early today.
Even before I opened the door, I heard my work phone ringing. "Who the heck would phone me at this hour" was my first thought, the second being "Is the boss going away somewhere today and has no tickets?".
I then realised it was Liam, and got even more puzzled. 
Until I saw what time it was, that is. 
6.15 rather than 5.15. That explains why Zassi tried to get me out of bed. And the girl dropping off her dog at what was probably the normal time. And the neighbour leavig for work as normal.
And all of a sudden we ran the morning at a very different gear in the blue house!

No comments: