Saturday, June 9, 2007

Cider & Sänka Skepp


Vi har i dagarna tre haft MAGISKT väder, med runt 25 grader och gassande sol. Förmodligen inget ozonlager, för solen är varm!

Var ledig torsdag och fredag, och njöt ohejdat av vädret. På torsdagen åkte jag, Sandra och Kerrie (hund) till Rossbeigh Beach. Gick runt hela udden, en nätt prommis på cirka milen, och hela tiden sprang Kerrie runt som ett skållat troll. Hon är inte alls van vid mycket motion, så när vi väl var tillbaka vid bilen fick vi nästan lyfta in henne. Helt färdig var hon! Och jag saknade som vanligt mitt lilla Tryn-Gryn. Rossbeigh var en av hennes absoluta favoritplatser, med massor av sand att gräva i och vatten att bada i. Himmelrike!

Efter den cirka 2 timmar långa promenaden kan man utan att ljuga säga att jag hade fått fin färg på axlarna. Fin röd färg, det vill säga.

På fredagen åkte sen jag och E in till Tralee på jakt efter en klänning till det bröllop jag ska på i midsommar. Har skjutit upp detta i det oändliga, för det är inte kul! Att veta att jag MÅSTE hitta en fin klänning, alltså. Hur som helst, vi stegade morskt in på TK MAXX, ett underverk som jag nyss upptäckt. De har massor av kläder, både designer- och "vanliga" kläder, till superpriser. Och ett riktigt bra urval klänningar till humana priser.

Problemet just denna dag var att jag inte hade en aning om exakt vad det var jag letade efter, men hoppades att klänningen liksom skulle hoppa ut och säga "Här är jag!!" Fingrade på ett otal klänningar i alla regnbågens färger, och olika längder, men hittade inte nåt som jag direkt fastnade för. Men så hoppade E fram från bakom en rad klänningar och i handen hade hon den! Just den klänning som jag inte visste att jag letat efter! Så vacker! Men, så var det ju då den lilla detaljen med passform... Klänningen fanns bara i ett exemplar, och ingen storlek angiven. Och som vi alla vet är inte fröken Berlin den nättaste som går omkring i ett par gummistövlar, så jag höll mina tummar hysteriskt.

Smög in i provhytten, bad en liten bön, och krånglade min i klänningen. Och under över alla under, den satt som en smäck!!!!! Tjoho!!! Klänningsmardrömmen avklarad på ungefär en halvtimme!! Blir det bättre?? Allt jag behöver nu är skor, men det är lättare avklarat.

Väl åter i Killarney tyckte vi att vi gjort oss väl förtjänta av en god lunch ute i solen. Alltså begav vi oss ner till Scotts, vilket är det enda stället med en ordentlig terass. Beställde mat, och varsin Bulmers. Så långt, allt gott.

Sen knatade en av kockarna från jobbet in på terassen, och därifrån gick det utför! Innan vi visste ordet av hade vi framför oss ytterligare varsin Bulmers, och sen en till. Och sen en till. Och en till.... I solen. Fnissiga som få, satt vi där i nästan 3 timmar och babblade. Och bubblade. I SOLEN! Vet ni hur mina axlar ser ut nu?? Var de röda förut, vet jag inte vad de har för färg nu... Djupröd, med inslag av AJ! Och vet ni nåt annat? Har man köpt en klänning med mycket tunna axelband, blir det inte bra alls att sitta i solen med ett linne med BREDA axelband. Inget bra alls faktiskt... Har nu införskaffat solskyddskräm, så att jag kan bränna de obrända delarna utan att ytterligare bränna det som redan är bränt. Kanske inte världens bästa idé, men det var det smartaste jag kunde komma på. Så, håll nu tummarna att vädret håller i sig över måndag och tisdag då jag är ledig igen, så att jag kan sätta min plan i verket!

Så till Sänka Skepps-delen, för det är vad jag tror att Övertuppen (o)frivilligt håller på att göra. Sedan han började har 4 personer redan slutat, och det slutar inte där. Kom in till jobbet idag, för att höra att en av Duty Managerna har fått gå, tillsammans med den Spa-manager han anställde för 1,5 månad sen. S, en av killarna i spat, (som bara blivit utnämnd till Irlands bästa Spa-therapist), har lämnat in sin avskedsansökan, och slutar om två veckor. Och när han slutar kan hela spat lika gärna slå igen, för han är anledningen till att majoriteten av människorna fakiskt kommer dit överhuvudtaget! Ytterligare en person i spat ska oxå sluta, och ett flertal andra hotar att sluta nu när de har varken manager eller Head Therapist. Nästan alla kockar letar nya jobb, vilket jag helt och fullt kan förstå. Man kan inte bara hux flux öppna ytterligare en restaurant utan att anställa mer personal! Funkar inte!

Och sist men inte minst letar ju även jag nytt jobb. Strålande tider!

En av våra receptionister, R, har nyss opererats, och blir borta minst 3 veckor. Kvar är endast jag och A. E från Reservations hoppar in och hjälper till nästa vecka, men sen behövs hon på sin egen post, eftersom L (Senior Reservations) slutar på fredag. Nästa vecka får vi dock förstärkning, i form av en av servitriserna som då byter avdelning. Problemet är bara att 3 dagar efter att hon börjar (och fortfarande får sin träning), börjar min veckas semester. Så då har de bara A, som har jobbat med oss i 2,5 mån, och S, som bara varit där i 3 dagar!

Sänka Skepp, någon??

No comments: