Friday, July 20, 2007

Ur askan i elden?


Det är frågan jag just nu ställer mig. Trodde att jag bytt till något bättre. Kaotiskt, men ändå bättre. Kaos är ju faktiskt inte nödvändigtvis något dåligt, men total orkan är väl kanske inte vad jag var ute efter. Alls. Tydligen är det så att vi har alldeles för höga personalomkostnader, så det skärs ner överallt där man överhuvudtaget kan skära ner. Vilket igår kväll innebar att MO (som för övrigt mest bara är ett stolpskott) sprang runt som en yr höna i restaruangen tillsammans med de få servitriser som allra högsta ledningen anser att vi ska klara oss med. Samtidigt slet A så svetten lackade i en fullsatt bar med folk som ju längre kvällen led blev allt mindre toleranta mot den milt sagt bristande servicen. Och som grädde på moset hade vi uppträdande i konferenslokalen. Uppträdandet är en show som vi haft där i ett par månader, men som killen som uppträder beslutat lägga ner eftersom intresset inte var tillräckligt stort. Utom igår, som var sista kvällen. LH var ensam i den baren, men MASSOR av människor som vill ha sin dricka helst igår, och där ett j-la kronpucko till slut kastade ett glas (!) i skallen på LH.
Det enda som hindrade min kollega från att hoppa över baren och slå något kollosalt hårt och tungt i huvudet på nämda kronpucko var det enkla faktum att han helt enkelt inte hade tid.

I dag återvände jag och E så till jobbet klockan 7, som sig bör. Samtidigt med oss borde efter konstens alla regler även MO ha anlänt, eftersom han är Deputy Manager och idag schemalagd att jobba ett "split shift", dvs först morgon, sen hem ett par timmar och tillbaka till middagsdags. Trots telefonväckning klockan 6 och 6,15 från nattportiern och sen ytterligare ett par försök av mig fram till 07,22 var där ingen Deputy Manager på plats. Vilket i sin tur innebar att vi inte hade tillräckligt med folk i restaurangen, att vi receptionen inte kunde få växel etc... Klockan 9, dvs två timmar försent, ringer MO och säger att han är på väg och bör vara där om 15 minuter. 20 minuter senare glider han in i lobbyn, med alkoholångorna hängade som smog runt honom. Jag var vid det här laget tämligen irriterad och påpekade att jag innerligt hoppades att han hade en förbannat bra ursäkt på lager, men icke sa nicke. Det hade han minsann inte.

Och som grädde på det moset, hade han sen mage att försöka skylla det på E som enligt honom borde ha klivit in som Duty Manager i hans frånvaro. Detta sa han till U, som är våran allra högsta chef, milt sagt på krigsstigen och i klass med chefen i "Djävulen bär Prada." Man kan säga att jag vill inte vara i MO's skor när E kommer in till jobbet i morgon. Hon må vara liten och tanig, men nåde den som gör henne förbannad.

Så summa sumarum - Aska eller Eld, vilket är bättre?

No comments: