Wednesday, October 17, 2007

Hundar här, hundar där och hundar överallt

Denna vecka har jag och Liam, av någon outgrundlig anledning, gått med på att vara hundvakt till hans föräldrars 2 hundar, medan de lever livets lyckliga dagar i Italien. Inga problem, kan tyckas, men se där går ni bet! Man skulle lätt kunna tänka att om man får ha 2 hundar i ett hus, så borde det inte bara problem att vara hundvakt åt ytterligare två, som dessutom är utehundar. Men så enkelt är det givetvis inte. Vi frågade lite försiktigt husägaren om det skulle vara ett problem, och man kan ju säga att han inte direkt jublade av glädje. Vi beslöt sålunda att det inte var ett alternativ att ta hit Sweety och Becks, utan vi skulle åka till dem istället. Enda problemet där är att de bor i Bantry, 1.5 timme bort...
Det problemet löstes dock med att Liam skulle få låna den bil som tillhör hans ömma moder, men för tillfället används av brodern M. Denne broder har talangen att inom loppet av minus 5 sekunder få vilken yta som helst att se ut som ett forskningscenter för kaosteori, och är kanske inte den mest...olata person jag känner.
Redan första dagen upptäckte Liam så ett knackande ljud härrörande från motorn, men resonerade som så att om M under en dryg månads tid kört bilen så bör det rimligtvis inte vara något alltför illavarslande ljud. Denna åsikt omvärderades snabbt när han dagen efter öppnade huven för att ta sig en titt.
För att uttrycka mig utan alla de svordomar han kryddade utropen med, kan vi helt enkelt konstatera att motorn helt sonika håller på att ramla ur! Den har åtminstone sjunkit ner en sisådär 5-7cm, vilket till och med jag inser inte kan vara alltför hälsosamt!
Detta transportproblem fick vi så lösa genom att sätta Liam på min försäkring, och sen köra min bil mellan Killarney och Bantry.
I morse klev vi med andra ord upp klockan alldeles för tidigt, 5.45, släppte ut hundarna ur nattlogin (dessa hundar står kedjade under dagen, och man kan ju ana att detta INTE behagar fröken Berlin det minsta, men vad gör man...), lastade in Zassi och Abi i bilen och rattade till Killarney.
Jag åkte sen som vanligt hem på lunchen för att ta ut tjejerna, och passade även på att de dem mat. På den lilla tid det tog mig att hämta maten hann Abi hitta en riktigt äcklig dagsgammal lämning från grannens hund som tycker att våran trädgård är hans personliga toalett, och rulla sig med stort behag i den. Så istället för att själv äta mat, fick jag roa mig med att tvätta hundskit ur hundpäls. Tack och lov att det inte är Mizzi-päls ialla fall! Det luktade banne mig inte sommar och sol, det kan jag lova!!
När jag nu snart slutar för dagen, ska jag så ta ut hundarna och invänta Liam, så att vi kan köra ut till Bantry igen. Jippiee...eller nåt! Tack och lov att veckan snart är slut!!
Men, solen skiner i alla fall! (Nästan...)

No comments: