Saturday, January 5, 2008

Plast och shopping


Back to business, helt enkelt!
Jul och nyår avklarade, med galans. Massor av mat, som sig bör, och en hel del julklappar. Dessvärre ingen snö, men det hade jag väl inte heller räknat med. De elva dagarnas ledighet kom och gick alldeles för snabbt, men det var gudomligt skönt att få vara alldeles lös och ledig.

Torsdagen innan jul begav vi oss till Skate Killarney, för att se alla irländare försöka åka skridskor. Ett nöje som är väl värt de 120 kr man får hosta upp med för en timme på isen. Det var jag, Liam, D (vår hyresgäst), kollegan P, exkollegan S-M samt S. 4 av de närvarnade har åkt skridskor förut, och såg framemot att för en gångs skull framstå som proffs.
Vi snörde på oss grillorna och klev fram till isen. Men vänta nu…is kommer inte i fyrkantiga block… Tog ett steg ut och WOOOPS gled skridskorna isär som fötterna på Bambi. DET VAR PLAST!!! Vilket skämt!! Fanns inte en chans i hela världen att man skulle kunna göra något som ens liknade skridskoåkning. Det var enklare att GÅ än att försöka sig på att ta ett skär eller två. Besvikelsen var total! Den enda som faktiskt gjorde en ansträngning för att åka var D – och tack och lov för det! Hans framfart på plasten var sååå värd alla pengar!!!!

Jag begav mig idag in till Tralee för att slåss med resten av världen på januarirean. Till julklapp hade jag fått ett presentkort på Debenhams, så dit styrde jag stegen. Vandrade runt som en osalig ande, och påminde mig om varför jag så sällan ger mig ut på shoppingturer. JAG TYCKER INTE OM DET!! Gick från ena märkesavdelningen till den andra, vände på prislappar och tittade förstrött på kläder. Och inte hittade jag en enda pinal. Till sist hamnade jag på underklädesavdelningen, och tänkte att benhåvar och trosor går alltid åt, och kunde till sist inhandla mitt första plagg. Tack och lov. Sen var det lite som att proppen släppte, och in rask takt hamnade även ett par byxor och en topp in kassen. Kvar på presentkortet fanns då 7,5 euro. Och där fick de stanna.
Istället gick jag till TK Maxx, en alldeles strålande affär där de säljer olika designermärken till otroliga priser. Strosade runt en stund och hittade sen ett par skor. Utan klack. Har lovat mina ben att sluta använda dessa idiotiska företeelser på jobbet. Den enda anledningen till att jag använder skor med klack, förutom det faktum att jag fram till dags dato inte har haft ett par lågskor som inte är gympadojor med hål i, är att mina ben är aningen för korta för alla mina byxor. Måste med andra ord anlita S’s hjälp att anpassa ett antal byxor, inkl de jag köpte idag, till höjden på skorna.
Sen gick jag till Heatons, och se här blidde det shopping i Saras anda. Här var det nämligen REA värd namnet!! Hittade ett par Diadorabyxor i manchester till Liam för 10 Euro! Inhandlade även ett par vandringskängor för samma pengar, till hans födelsedag. Himla förutseende! Jag blir nästan lite stolt över mig själv!! Vad mer blidde det… En lampa, silikonskydd till iPoden och en liten basketboll till jyckarna. Förhoppningsvis kommer de att bli lika skickliga fotbollsspelare som Mizzi och Tyson.
Just det ja – köpte även en ny hundsäng till Zassi och Abi. Leopardmönstrad, mycket läckert… Eller nåt. Insåg när jag kom hem att det visst var en kattsäng egentligen, så lova att inte säga nåt till Zassi! Eller Abi för den delen heller. Tanken med denna nya hundsäng är att de kanske ska föredra att sova i den istället för att sno halva sängen för oss tvåbeningar. Tror dock inte att min geniala idé kommer att fungera… Men det lät bra i huv’et!

Vi har förresten äntligen fått snö!! På bergen alltså. Man kan skymta lite vitt där längst upp. Och kallt så in i bängen är det här nere på marknivå! Eller kallt….Jämför man med vinter hemma är det ju inte särskilt kallt. Men eftersom man här inte har kommit på den geniala med isolering blir huset SVINKALLT! Vi eldar för fulla muggar, så kråkorna uppe på skorstenen har det varmt och gott om fötterna!

No comments: