Wednesday, January 24, 2007

Japaner, japaner japaner, och en och annan häst...


I morse när jag vaknade var det strålande solsken, en underbar morgon helt enkelt. Knatade i väg till gymmet för att pina mig själv en stund, och hade när jag var färdig 2 missade samtal på mobilen. (Den NYA mobilen. Fick efter några om och men fatt på den jag ville ha!!) S hade sökt mig för att fråga om vi skulle ut och rida en sväng. Vilket var en underbar idé, allra helst som solen äntligen tittade fram.

Givetvis började det regna i samma sekund som vi satte oss i bilen, men skam den som ger sig. Med oss på turen hade vi en sisådär 10 japaner, som nog inte varit i närkontakt med en häst någonsin. Vi knölade upp dem i sadlarna, under diverse mer eller mindre nervösa utrop. Allra helst när när vi korrigerade stigbyglar och sadelgjordar, de såg mest ut som att de trodde att vi för glatta livet försökte knuffa dem ur sadeln igen. Vilket ju är helt befängt, eftersom det tar en hel del energi att överhuvudtaget få upp dem på hästryggen... Eller ganska befängt ialla fall. I en del fall är tanken ganska frestande.......

Hur som haver, off we went, och det är fascinerande hur fort man ramlar in i gamla vanor igen. Innan jag visste ordet av satt jag där och hojtade order till höger och vänster; "Keep to the left", "Pull on the left/right rein", "Don't let the horses eat" - och självklart den gamla klassikern "SILVER, STOP IT!!". Silver är en liten ponny som tycker att det är rätt kul att få bete sig precis som man vill bara för att det är en nybörjare på ryggen...

Så nu sitter jag här med träningsvärk i varenda muskel i hela kroppen, men det är det värt! Vi har nu för avsikt att koma ut och rida lite oftare än en gång i halvåret... Kanske till och med varje månad!

No comments: