Friday, January 19, 2007

Tillbaka i regnrusket


Tack för underbara dagar hemma i Sverige med familj och vänner. Så underbart att träffa er alla igen!

Hemresan gick förvånansvärt smärtfritt, även om det ska sägas att det är DÖDLIGT tråkigt. Hade sån träsmak i rumpan när jag äntligen kom hem, trots mjuka vadderade säten! Nåväl, resan förflöt som sagt bra, bortsett från landningen på Dublin Airport. Att landa i halvorkan är banne mig inte ens nästan kul! Jag är inte ett dugg rädd för att flyga, men fann mig själv mer än en gång hårt hållandes i armstöden. Inte för att jag vet vad för nytta det de facto skulle ha gjort om vi faktiskt störtade, men men... Flygplanet for omkring som en snorloska i luften, och att piloten överhuvudtaget lyckades pricka landningsbanan ska han ha elgoe för! När vi sen skulle av planet varnade flygvärdinnorna oss för den starka vinden på trappan ner, och rådde oss att knäppa jackor ordentligt och ta av eventuella hattar. Och, inte utan belägg. Tjejen som klev av framför mig såg ut som att hon skulle drabbas av en panikattack när vinden fick henne fullständigt ur balans. Själv tyckte jag att det var rätt lustigt, och kämpade mig skrattandes ner för trappan. Men blåsigt var det!

För en gångs skull kom sen min väska ut som nummer tre, istället för tredje från slutet vilket är det normala, och utanför stod Airlink bussen så snällt och väntade på mig. Hann sen igenom hela Dublin och fram till Heuston station i god tid till 13,00 tåget, vilket jag överhuvudtaget inte förväntat mig. Och väl framme i Killarney kom S och mötte mig med bilen. Alldeles strålande! Vad som var mindre strålande var väl kanske det faktum att den läcka jag hela tiden haft i bagageluckan nu börjar göra sig påmind i hela bilen. Jag hade tamigf-n mögel på säkerhetsbältena i baksätet! Hur vidrigt som helst! Tror seriöst att det är dags för Berlin att börja leta ny bil.....

Och på tal om mögel - gick in i det rum jag nu fått en ny hyresgäst till, bara för att kolla att det var ordentligt städat och så eftersom D flyttar in imorgon. Allt såg skapligt ut, tills dess jag såg lite mögel på ena väggen. Inte så mycket alls, och ganska förståeligt eftersom lägenheten är ganska fuktig. Men vid närmare koll, jag drog ut nattygsbordet och sängen, insåg jag att HELA J-LA VÄGGEN, eller nederdelen i alla fall, var fullständigt möglig! Hur människan har kunnat sova med huvudet 5 cm ifrån den väggen är helt obegripligt! VIDRIGT VIDRIGT VIDRIGT!! Kan säga att jag sa en hel del mindre fina ord medan jag plockade fram allehanda starka rengöringsmedel och drog på mig gummihanskarna för att sanera...

Ja ja, life's bitch...

Nu ska jag försöka få till något ätbart.

No comments: