Friday, October 28, 2011

Stress eller Harmoni - vilket väljer du? / Stress or Harmony - what do you choose?

Varför ger jag stressen en sån stor plats i min tillvaro? Varför känner jag, och säkert många med mig, att stress är en bekräftelse på att man är "duktig"? Som att stress var en värdemätare för hur "viktiga" vi är.
Det är jag, och ingen annan, som skapar stress i det att jag ger tillåtelse för stressen att äta min energi. För det är ju det som händer. Ju mer jag stressar, desto mer splittrad blir jag och desto mer är jag i tanken på nästa uppgift. Om jag ständigt i tanken fokuserar på allt det jag måste hinna med, och inte det jag faktiskt gör får jag heller ingenting gjort. Jag lägger alltså min energi på den negativa tanken att jag ingenting hinner. Här är valet mitt - lägga min energi på negativa tankemönster som bara föder mer negativ stress, eller lägga min energi på den positiva känslan av att klara av en uppgift i taget, och att göra det bra. Det valet är mitt.
Idag väljer jag harmoni och att lägga min energi på att må bra och göra en sak i taget.

Stress eller harmoni - ett val som inte är
Stress or harmony - a choice that isn't


Why do I allow stress to take such a big part of my every day life? Why do I, and surely I'm not alone, feel that stress is a confirmation of beeing "a good girl/boy"? As if stress was a gauge of how "important" we are. 
It is I, and nobody else, who creates this neagative stress as I allow it to eat my energy. Cause that is what really happens. If I'm always focusing on all the things I have to do, and not on what I am actually doing this very minute, I will not accomplish anything. In essence - I'm focusing my energy on what I'm NOT doing, and not on what I AM doing. This is where I have a choice - I can put all my energy into negative thought patterns that only breed even more stress, OR I can put my energy into the good and productive feeling of accomplishing my goals - be it to go through my inbox or to make a major change in my life. The choice is mine.
Today I choose harmony and putting my energy into feeling good and doing one thing at a time. 

No comments: