Thursday, May 10, 2012

Minnenas regn

Regnet vräker ner ute, och vinden viner runt husknuten.
Om jag blundar tas jag tillbaka till mommos hus i finska lappmarken, där jag regniga kvällar lyssnade på regnets smattrande mot taket alldeles ovanför vårt vindsrum. Jag hör och ser vindens lek med grenarna och löven i den stora björken utanför mina föräldrars sovrum.
Mitt sommarland, där solen trots regnet alltid sken. Där renhjorden sprang förbi på vägen nedanför vårt vindsfönster. Där vi sprang över ängar; klättrade i träd; rodde ut och utforskade sjön. Där solen aldrig gick ner, och mommos sima smakade som nektar efter bastun. Där vi verkligen rodde över sjön efter vatten; klart och isande kallt källvatten. Där varmvattenberedaren var den gigantiska svarta gjutjärnsgrytan nere vid stranden. Där vi barn fick vara barn, och lärde oss allt från att hugga ved till att plocka hjortron på myrarna utan att gå vilse.
Hur jag önskar att jag fick ge samma upplevelser och frihetskänsla till mina barn!
Mommo, du saknas oss!

Bildkälla


The rain is pouring down, and the wind howls outside my bedroom window. 
If I close my eyes, I'm immediately taken back to my nanny's house in the Finnish lapland, where I on a rainy night would listen to the rain drumming aginst the roof above our attic bedroom. I can hear and see the wind playing with the leaves and branches of the big birch outside my parents bedroom window.
My summer paradise, where the sun always shone even if it rained. Where the herds of raindeer ran on the road just outside the house. Wher we ran acorss the flower filled meadow; climbed trees; took the rowing boat out to discover the lake. Where the sun never set, and nanny's sima tasted like nectar after the sauna. Where we really did row across the lake for water - crystal clear and ice cold spring water. Where the water heater was a gigantic black cast iron pot down by the lake. Were we roam free and learned all about real life, from chopping wood to picking cloudberries on the mires without getting lost. 
I so wish I could give my children the same priceless experience and sense of freedom!
Mommo (nanny), we miss you so much!

No comments: