Wednesday, July 18, 2012

Because I am worth it!

Efter en gårdag som startade redan 04.20 och sedan fylldes av aktiviteter; altanen äntligen med vädergudarnas hjälp blev färdigmålad, hundarna fick en rejäl promenad i solen och den eftersatta trädgården fick lite kärlek kändes det i hela kroppen att jag behövde få en stunds lugn och ro.
Mitt älskade yrväder somnade utan minsta knot så fort huvudet hamnade på kudden, och kvällen var sedan min.
En flyktig tanke om att klippa gräsmattan lades till morgondagens planer, och istället satte jag på P2 och en ljuvlig jazzkonsert, plockade fram symaskinen och lite tyg och tillbringade sedan kvällen i egen tystnad och fullständig harmoni.
Påminns om och om igen hur viktigt det är för mitt välmående, för min själs välmående, att jag tar mig tid till MIG. Tid att göra saker som JAG mår bra av och där jag kan hämta energi. Ibland kan det vara en promenad på kvällen, att ligga på rygg i skogen och andas in naturens dofter och fyllas av ren och vacker energi eller som igår en stund där jag släpper krav och förväntningar och bara tillåter mig själv att vara kreativ. Vad jag än gör är det harmonin och energin som är det viktiga, och att det är tid för bara bara mig. För att JAG är värdefull!

After a day that begun at 04.20 am yesterday, and then was filled with activites I could feel it in my entire body that I needed a moment of peace and quiet. I had finally got the terrace painted, aided by the weather gods and dad; we had taken the dogs for a proper walk in the sun and the due to rain neglected garden was given some tender love and care. 
My darling bundle of engergy fell asleep as soon as his head hit the pillow, and the evening was then all mine. 
A flighty idea of cutting the grass was put onto the mornings agenda, and instead I turned on the radio and found a wonderful jazz concert. I put the sewing machine on the table, got some fabric out and then spent the evening in silence, listening to fantastic music and being in harmony with all. 
I am reminded time and time again how important it is for my well-being, and the well-being of my soul, to have time for MYSELF. Time to do things that makes ME feel good and gives me energy. It can be a walk in the evening; lying on the back in the forest, breathing in the scents of nature and be filled with pure and clean energy or like last night let go of "must-do's" and expectations and just allow myself to be creative. No matter what I do, the important thing is harmony and energy, and giving myself time to be.
Because I am worth it!

No comments: