Thursday, May 31, 2007

Excel-black out


Det kan man minst sagt kalla det! Men, vi börjar från början.

Skulle idag in till Cork för en intervju på en rekryteringsfirma. Intervjun började halv tre, och min plan var att ta bussen in för att slippa köra vilse i storstan. (Väldans massa trafikljus där...) Den enda bussen som passade skulle avgå från Killarney halv tio, vilket kändes ganska tidigt. Men va' 17, har inte varit inne i Cork på evigheter, så lite fönstershopping kan alltid fördriva tiden. Om det inte hade varit så att de där uppe bestämt sig för att just denna dag vattna Kerry. Massor med regn helt enkelt! Men men, jag hade bestämt mig för att ta bussen, så bussen skulle det bli. Var dock tvungen att dubbelkolla med E om det fanns nånstans att ta ut pengar vid stationen, eftersom jag i regnet inte riktigt kände för att gå genom hela stan. Hon svarade att det visst fanns en ATM där, men varför körde jag inte in? Förklarade varför, men fröet var redan sått. Velade fram och tillbaka ett bra tag, innan jag slutligen bestämde mig för att bussen var det enklaste alternativet trots allt. Tog fram paraplyet - eftersom det var relativt vindfritt - och promenerade till stationen. Väl där tog jag ut pengar, velade fram och tillbaka ett bra tag, och bestämde mig sen för att förr eller senare måste jag ju ändå köra in till Cork, så jag kan lika gärna göra det idag, och knatade sen hem igen i regnet.

Skrev ut vägbeskrivning från nätet och satte mig sen ner och glodde på tv ett tag. Ett ganska långt tag, för jag behövde inte åka förrän runt 11, och det skulle ge mig mer än gott om tid att virra runt på.

När jag väl anlände in mot Cork, kollade jag noga upp vägbeskrivningen och försökte föja dess direktiv. Nu har jag kört efter liknande beskrivningar förut, och vet att jag allt som oftast inte alls följer föreslagen rutt, utan missar en avfart alldeles i början av beskrivningen och får därefter improvisera. Så även denna gång. Och banne mig vad jag är bra på att improvisera!! Tror att Malaga har härdat mig ordentligt, för den som klarar av att köra i den stan där skyltarna pekar i FEL riktning klarar av att köra var som helst!

Kom utan vidare fram till det parkeringshus som låg bara ett stenkast från den gata där intervjun skulle äga rum. Klev ur bilen med ett "det-är-inte-klokt-vad-jag-är-bra"-leende på läpparna! Flanerade sen runt på stan en bra stund, eftersom jag som alltid var väldigt tidig.

Väl på plats för intervjun, pratade jag en stund om min CV osv, och visades sen in i ett rum med datorer där jag skulle avlägga ett litet test för att säkerställa min nivå på Word och Excel. Nu har jag ju inte jobbat i Excell på ett bra tag, men lagom kaxig tänkte jag att det är blir inga problem. Ha! Snacka om hybris! Man kan kort och gott säga att massor med bra gick det inte! Word delen däremot var inga problem alls, mina resultat var över medel. Men det kändes surt att Excellen gick så...urdåligt! Tror jag måste ta mig en liten kurs i ämnet...

Nu sitter jag här, efter avslutat Starta-eget kurs, och inser att nu järnspikar är det bara att köra så dammet ryker! Få arslet ur vagnen, med andra ord! TOWANDA!!

No comments: