Sunday, March 18, 2012

Inte enligt planerna / Not according to plan

Magsjukan har i dag gjort storstilad entré i det blå huset. Liam har fått det på alla tänkbara sätt, jag har "bara" mått tokilla hela dagen och pga allt stillsittande värker nu hela kroppen. Andrew som tillbringat natten och dagen hos mormor och morfar mår som en prins.
Helgen blev inte alls vad jag tänkt mig... I går hade jag städning och en löprunda inplanerad. Det blev istället heldagsstädning och nästan ingen motion alls.
Idag hade vi tänkt oss att åka till Uppsala, men det blev av uppenbara skäl inte av.
Dessutom går Andrew igenom en fas där han inte vill sova. Alls. Han blir jättearg och slänger sig fram och tillbaka i min famn. Misstänker att han drömmer mardrömmar, men det är svårt för en liten två-åring att berätta något sånt.
När vi ikväll läste en "Modiga Mormor"-bok slog han igenom boken precis när det började bli spännande och flodhästen tuggade sönder kanoten. Jag frågade om det var läskigt, och han nickade.
Då berättade jag för honom att Happy the Green Hippo äter upp alla läskiga drömmar, så att Andrew kan sova utan att vara rädd. Så länge Happy ligger bredvid honom i sängen äter han upp mardrömmarna. Vi pratade om det en stund, och så fick han till sist, motvilligt, somna i mitt knä på soffan i hans rum.
Någonstans mellan dröm och vaka, tittade han upp på mig och sa "Happy äter läskig dröm" och jag höll med, så jag tror att det kanske kan fungera.
Nu sitter vi utslagna i soffan, och kommer snart att gå och försöka sova.

The tummy bug has today made a grand entrance in the blue house. Liam has it in every possible way, whereas I'm only feeling really sick and don't dare eating. Andrew, who spent the night and the better part of the day at mormor and morfars is happy as larry. 
The weekend was not at all what I had planned on. Yesterday I was going to tidy the house and then go running. Instead I spent almost the entire day tidying and got nearly no exercise at all. 
Today we had planned on going to Uppsala, which for obvious reasons that didn't happen. 
On top of that, Andrew is going through a phase of really not wanting to sleep. At all. He gets really angry, and thrases around in my arms. I think he's having nightmares, but it's hard to get a two year old to explain what's wrong. 
Tonight, as we were reading his favourite book "Curageous Granny", he closed the book at the point where the hippo destroys the canoe and granny has to jump into the water. 
I asked if it was scary, and he nodded. I then told him that his Happy the Green Hippo eats all the scary dreams. As long as he is in Andrew's bed, he'll eat any scary dream that comes at night. We talked about this for a while, and he then, quite reluctantly, fell asleep on my lap on the couch in his room. Somewhere inbetween sleep and wake, he looked up at me and said "Happy eats bad dreams", and I agreed. With a bit of luck, this will work wonders. 
Right now we're slumped on the couch, and will soon go to bed. 

No comments: