Thursday, June 11, 2009

Raining cats & dogs

I read in the paper today that it hasn’t been this cold in Uppsala in June since the 1800’s. I suppose that is somewhat of a historical moment that perhaps I should be proud to be part of, however I feel more inclined to scream to the Gods above to give us the summer back! It is ever so slightly depressing to almost put on gloves and woolly hat to cycle to the train in the morning. I so hope it will change soon, or this summer might be a very looong one, and not in a good way.
Yesterday Liam had the honour of looking after Mulle for a couple of hours in the afternoon, and I’m not quite sure who had most fun – Liam or Mulle… The latter one did get a bit upset though, when Liam said that jumping on the trampoline in the rain might not the best of ideas, but could be bribed with a piece of the forbidden sweets… :D
I think I told you that we got Liam a fishing set a couple of weeks ago, and had a few days in the sun by the lake fishing. The thing is, I’m still waiting for a dinner made of freshly caught fish! But in all honesty, I think Liam enjoys simply being out fishing more than actually catching fish, so it’s all good!

Now over to some doggy stuff!
De senaste dagarna har jag varit ute mycket ensam med Ashiki, och i långlina, för att komma tillrätta med inkallningen som det kanske varit lite sisådär med.
Massor med lek, godbitar och kamp har givetvis också varit med i planen, och det har gått så himla bra!!
Det märks stor skillnad bara av att vara ute med honom själv eftersom jag inte ligger högst uppe på han prio-lista när han har Abi och Zassi att retas med. Jag vet, det är ganska självskrivet, men ibland är det just det självskrivna man missar att se!
Numera kommer han som ett skott när jag ropar på honom, oavsett om han sniffar på nå’t trevligt, kollar på andra hundar eller är långt framför mig. Helt underbart tycker jag att det är! Vi fortsätter så här, med ensampromenader på eftermiddagen (vilket även Abi och Zassi tycker är rätt skönt) en eller två veckor till, och hoppas sen kunna överföra det på ”flock-promenader”.
Ashikis favortilek just nu på dessa promenader är att jaga matte och ”nu kommer jag och tar dig”-leken. Hela han lyser, och bara vill springa mer, busa mer, samtidigt som jag utan problem kan stoppa och sätta mig ner och bara gosa med honom. Underbart!!
Jag fick lite expertråd från Jocke igår, om hur jag ska få igång honom mer i kampen där jag tycker att han kan vara lite mer på, och hoppas att det ger resultat.

I morgon ska vi nog titta på skyddsträning i Smedsbo igen, om det inte är alltför dåligt väder.

1 comment:

Jenny said...

Hej!
Nu har jag hittat hit till din trevliga sida. Kul att träningen gått så bra för er på sistone. Hoppas vi ses i Smedsbo igen imorgon.
/Jenny med Caki