Tuesday, June 16, 2009

Världens bästa Ashiki

Bara ett par korta rader för att säga att jag har världen bästa go'aste lilla holländar-lurv!
Direkt när jag kom hem från jobbet tog jag hela gänget på en liten kisserunda, där Ashiki i vanlig ordning gick lös en del av av promenaden. Rätt som det är dök tre fotbollsspelande barn upp, och Ashiki älskar bollar! Han galopperade glatt iväg mot barnen, men tvärvände och kom lika snabbt tillbaka till mig när jag ropade! Whoppee!!!! Inkallningsträningen har verkligen gett resultat!! Gissa om det var en glad matte som gick sista biten hem med hundarna!!
Körde sen lite sitt, stå och backövningar hemma med hans middagsmat, med jättehärlig entusiasm och arbetvsilja. Vad gäller backandet, som är grunden till fot, har han förstått vad det är jag är ute efter, och var belöningen kommer. Vi hann i arbetsglädjen även med lite musmatteträning, där jag nu vill ha honom stilla med båda tassarna på mattan. Han missar ibland med en tass, men på det stora hela är jag nöjd. Jag måste fokusera lite mer på var tassarna är, och bestämma exakt var jag lägger ribban för att få mer exakt belöning.

När vi efter middagen gick på den vanliga "bara Ashiki & jag"-promenaden, gick vi till ett litet grönområde mellan ån och den ganska trafikerade Gruvvägen. Här är nämligen ett jättebra ställe att springa runt och leka på. Jag kunde givetvis inte låta bli att klicka lite, och körde igenom ett par sitt och stå. Igen jättebra engagemang, och superfokus trots mopeder, cyklar, ungdomar och bilar! Han har bara sånt underbart fokus på det vi håller på med. Go'fisen!!!!
Körde även ett par backanden, men toppenresultat där oxå. Han följer med bra, och hittar ibland positionen vid vänstersidan.

Summa summarum -jag älskar min lilla Ashiki, och är så stolt över honom! Och även mig själv idag faktiskt, där jag är bra med på noterna. Mmm...fler såna här dagar vill jag ha!!

4 comments:

Yvonne said...

Vad kul det låter.
Jag måste lägga in mera fokus på träningen. Har bara inte haft rätt motivation hoppas att jag kommer igång efter kursen.
Kram Yvonne & Hundarna

Sharon Elhanati said...

Ihhhh, va kul det låter...... Förstår känslan du beskriver.... Kallar den FLOW...... Finns ingenting så roligt som när man känner att det bara funkar....... Mer träning i kväll kanske...??
Puss sister...

Sara said...

Lite terminologikorrigering... Det är ju inte alls backande vi gör - för den enda som backar är jag - utan grunen till fritt följ. Det och ingenting annat.

Säger du det, ge mig kapson, pelham och bosal any day! Men, jag kom åtminstone på det själv!!
Kram

Heléne & Nitro said...

Vad kul att det fungerar bra med träningen, man blir ju så lycklig själv också. Grattis på 5-månaders dagen hälsar vi till Ashiki:)
Ha det gott
Heléne & Nitro