Tuesday, May 10, 2011

Morgon / Morning

Hur kan två morgnar skapa två så olika dagar, när de egentligen ser ganska lika ut?
Gårdagens morgon var helt ok, vanliga morgonrutiner, cykeltur till tåget där jag sen läste en bok. Och pang! När jag klev av tåget hade jag gått upp minst 25 kg, mina kläder genomgått samma förvandling som Askungens när klockan slog midnatt och mitt hår såg helt plötsligt ut som en bag-ladys kalufs som inte sett vare sig frisör eller schampoo på ett decennium.
Hela dagen gick jag omkring och kände mig obekväm i mig själv, och hade en allmänt o-bra dag.

Idag vaknade jag på samma sätt, vid samma tid, med en sovandes son bredvid mig och mannen i mitt liv på andra sidan sonen. Smög mig ur sängen för att inte väcka dem, och tassade ner för trappan. Och där började min underbara morgon! För i köket möttes jag av den helt underbara doften av hägg från buketten på köksbordet! Genom vardagsrumsfönstret sken solen in, och utanför låg daggen i gräset och en älvdimma låg över ängen bakom. Magiskt!
Gjorde morgontoalett, tog ut hundarna och hann till och med äta frukost innan underverket vaknade.
En stor kram och puss, och sen kissade han för första gången på pottan medan vi tittade på toto'na på väggen vid skötbordet och alla vovvar i Hundsport.
På tåget passade jag på att meditera eftersom jag läst ut min bok, och fångade doften av hägg i mitt sinne.
Nu står jag här med fågelsång och solsken utanför fönstret och tycker livet är rätt underbart!

How can two mornings, essentially the same, create two such different days? Yesterday's morning was ok, the same routines as always, cycled to the train where I finished reading my book. Then BANG! As I got off the train I'd gained 25 kg's, my clothes had gone through the same transformation as Cinderella's as the clock struck midnight and my hair all of a sudden looked just like a bag lady's hair that hadn't come close to neither hairdresser or shampoo in a decade.
The whole day I felt unformortable in my own skin and had an overall not good day.

To day I woke up the same way, at the same time with a sleeping boy next to me and beside him the man of my life. I gently got out of bed without waking them, and tip-toed down the stairs. And that is when my fab morning began, cause meeting me in the kitchen was the delightful smell from the bouquet of spring flowers I picked yesterday! Through the sitting room window the morning sun shone i, and the dew glimmered on the grass outside. Across the meadow a soft mist lay where you could almost see the nymph's dance. Pure magic!
Got myself dressed and ready, and even had time to eat my breakfast before the sweetheart woke up.
After a big kiss and a cuddle, he used the potty for the very first time, while we read a dog magazine.
On the train in to work, I meditated for the first time in a long while, and recaptured the smell of the flowers and the peaceful morning.
And now I'm standing here with sunshine and birds singing outside my window, and realising that life is pretty darned good!

2 comments:

Mackan said...

Du är så underbar! Det här inlägget är klockrent. Jag känner igen mig själv. :D

Sara said...

Tack Mackan! Underligt va, att dessa förbannade kilon hoppar på en sådär helt utan förvarning och förstör en hel dag!
Det är välan tur ialla fall att de försvinner lika fort som de kom.
Kram