Tuesday, May 17, 2011

Kontraktet / The contract

Som djurägare skriver man samtidigt som man skriver köpekontraktet även ett kontrakt på att ta alla de svåra beslut som kommer med djurägandet.
Att alltid, i alla lägen sätta djuret först.
Att ha modet att omplacera när det inte fungerar.
Att ha styrkan att säga att det här känns inte bra.
Att ha styrkan att säga att ens barn går i första hand.
Att slutligen ha styrkan och modet att se när det är dags för en älskad kamrat att vandra ensam över regnbågsbron, och att göra det innan lidandet är för stort.
Allt detta skriver vi under på att göra, men gömmer det längst bak i vårt medvetande till den jobbiga dagen kommer. Dagen då beslutet måste fattas.
Det är då vi måste vara starka och erkänna att vi har skrivit under på att spela Gud. Att det älskade djuret inte har ett eget val, och att vi därför MÅSTE sätta vårt eget ego åt sidan, och se till att vår kamrat får det värdiga liv han/hon är värd, eller det värdiga avslut han/hon är värd.
Det är hjärtslitande svårt, men det är vårt ansvar.

Med detta sagt, sänder jag all min kärlek och styrka till Sharon som idag visat prov på den styrka och det mod som sliter sönder våra hjärtan och får oss att gråta oss till sömns.
Jag tänker på dig, min vän.

When we pet owners sign the contract to buy an animal, we also sign a contract for all the difficult decisions that come with living with a pet.
To always, at all times, put the animal first.
To have the strength to give the animal a new home when things don't work out.
To have the courage to say that things don't feel right.
To have the strength to say that the security of your children comes first.
To finally have the strength and the courage to see when it's time for a beloved friend to cross the Rainbow bridge before the suffering gets too bad.
All this we accept to do, but hide it at the back of our minds until the day when the decision has to be taken. When the day has come.
That is when we have to be strong and accept that we have signed a contract saying where to play God. That the beloved animal has no choice of it's own, and that we HAVE to put our own ego aside and ensure that our friend has a worthy life, or the worthy end he or she deserves.
It is heart breaking, but our responsibility.

With this said, I send all my love and strenght to Sharon who today has used every bit of the strength and courage that tears our hearts apart and make us cry ourselves to sleep.
You're in my thoughts my friend.

4 comments:

Sharon Elhanati said...

Hur kan jag ha missat detta inlägg finaste du? Såg länken på Stinas blogg nu..... TACK!
Du är från en annan klok och kärleksfull planet, Sara..... Du är inte som oss andra...... Om fler vore som du, skulle inte världen se ut som den gör idag......

Anonymous said...

Vilken tur att jag länkade Sharon! Så du fick läsa det som var menat för dig!

Sara! Detta blogginlägg betyder jätte mycket för mig! TACK för att du skrev ner kontraktet så att det blev konkreta ord för mig - svart på vitt! Jag bar dina ord med mig och dom hjälpte mig att sätta mitt ego åt sidan och bara se till det som var det bästa för min vän...
Än en gång TACK!

Kram Stina

Mackan said...

Sara, du är så fantastisk!!!

Sara said...

Tack underbara ni!
Kramar