Wednesday, May 25, 2011

Nötresultat / Nut result

Nu har jag provat tvättnötterna, och är riktigt nöjd med resultatet. Sen kan man väl kanske undra om det är så att jag redan på förhand har bestämt att det ska funka bara för att jag VILL att det ska fungera...
Till fakta så: nötterna själva har en lite säregen doft, men tvätten luktar bara rent! Eftersom att jag inte använder sköljmedel var det kanske lite stelare än med, men inget som jag egentligen reagerade på. På Andrews kläder var det lite köttfärssåsfläckar som inte helt gått bort, men det kan ha berott på att jag inte förbehandlade alls och bara tvättade på 40 grader. Huruvida fläckarna helt hade försvunnit med vanligt tvättmedel låter jag vara osagt.
Jag kör nu en maskin på 60 grader, där det är en del fläckar. Några har jag förbehandlat med Tabort, andra inte alls. Vi får se hur det slutar.
Det blir bubblor i maskinen, så det är helt klart någonting i nötterna som löddrar.
I morgon ska jag inhandla galltvål som jag har hört ska vara superbra mot fläckar, och helt ekologiskt. Det ska bli mycket spännande att prova!

I have now tried the soap nuts, and am quite satisfied with the result! There is always the question if I've already decided that they work because I really WANT them to work, but I don't think so...
These are the facts: the nuts themselves have a bit of a odd smell, but the laundry smells nothing but clean and fresh. Since I don't use fabric softener, the it might have come out a bit less soft than it would have with softener, but not bad at all.
On Andrew's clothes there were some spag bol stains which didn't come out altogether. Then again, I didn't use any stain remover, and only washed at 40 degrees so they might not have washed out totally even with normal wash powder.
I'm now doing a 60 degree wash, with a good few stains on the clothes. Some I have used stain removal on, others not, so it will be interesting to see what happens.
There are bubbles in the washing machine, so there is clearly something soapy in the nuts.
My mission for tomorrow is to buy gall soap, which is supposed to be out-standing for treating stains with.
The testing goes on!!

No comments: