Monday, August 22, 2011

Eko-reko löpning / Organic running

These feet are made for running, and that's just what they'll do. These feet are made for running and they're gonna run all over you! 
Igår tipsade Sharon mig om boken Born to run, som jag beställde bums. I väntan på boken kikade jag in på författaren Christopher McDougalls hemsida och satt sen och vibrerade hela jag. Det är ju så här det ska vara!!! Våra fötter är byggda för löpning, vår kropp likaså så varför tror vi att vi kan förbättra något som naturen under miljoner år utvecklat. Det är ju lika galet som att slå på skor på hästhovar!
Googlade runt efter minimalistiska löparskor, barfotaskor, och hittade ett märke som måste vara som gjorda för mig! Terra plana har barfotaskor tillverkade av miljövänliga och återvunna material. Kan det bli bättre??
I väntan på att lönen trillar in på kontot bestämde jag mig istället för att springa så som gud skapade våra perfekta fötter - barfota.
Sagt och gjort, med H och Zassi som sällskap, sprang vi 2,5 km på straxt under 15 minuter. Ingen rekordtid, men helt ok för en premiärtur utan skor på grus/gräs.
Åh, det var så himla skönt!!!! En helt annan belastning i kroppen, en helt annan hållning, fuktigt gräs mellan tårna och till och med stenarna kändes bra! UNDERBART! Det är ju så det ska vara!
Trodde att jag skulle vara mycket tröttare än jag var, och att mina vader skulle vara riktigt trötta, men faktiskt inte. Tack vare den teknikinformation jag hittade på Barfotalöpning.se hade jag en aning om hur jag skulle förbereda mig.
Nu längtar jag så efter skorna, så att jag kan välja underlag fritt!
Whooppeeee!!!!!!!!!!

Yesterday Sharon suggested I read Born to run, and of course I ordered the book on the double. Meanwhile I looked at the author's, Christopher McDougall, website and found myself thinking This is what it's all about!! Our feet are made for running, as are our bodies. How can we possibly think that we can improve something that nature has evolved during eons of time? It's as mad as putting iron shoes on horses hooves
I did some gooleing for minimalistic shoes and found a brand that must have made for me. Terra Plana makes shoes with eco-friendly and recylcled materials. Does it get any better??
While waiting for the pay cheque to arrive, I decided to run the way god created our pefect feet - barefoot.
H, Zassi and I set off, and did 2,5 km's in just under 15minutes. No super time, but I'm more than satisfied given that it was my very first barefoot run, on gravel and grass. 
It was just soooo nice!!! A completely different way of using the body, a different posture, damp grass between my toes and even the gravel felt oddly nice! FANTASTIC! That's how it's supposed to be!
Thougth I'd be a lot more tired than I was, and that my calves would be really sore, but no. Thanx to the information I found on Barfotalöpning.se I had a fairly good idea as to how I should prepare myself. 
I just can't wait to get the shoes now, so I can run everywhere again. 
Whopppeee!!!!!!!!!!!!!

No comments: