Thursday, August 18, 2011

Flyttdags / Time to move


På min morgonpromenad i morse hörde jag ett omisskännligt ljud över mitt huvud, tittade upp och möttes av höstens första flyttstreck. Någon timme senare, på väg till tåget, flög ytterligare ett  på väg mot sydligare breddgrader.
Min första tanke var NEEJ!! Inte än! Sen tänkte jag att hösten ju faktiskt är alldeles underbart njutbar på sitt eget sätt. Ett nytt kapitel börjar. Ett där de tända ljusen fladdrar i kvällsmörkret, där träden kläs i den allra färggladaste skrud, och yllefilten värmer skönt under lugna kvällar i hemmets vrå. Den klara, kyliga morgonluften som ändå bär löfte med sig om en varm höstdag. Varm choklad i termosen på picknicken, och härligt prassel i de fallna löven.
Nej, det är inte av ondo. Det är en ny fas, med nya löften och förändringar som står för vår dörr. Och jag tänker välkomna denna nya fas med öppna armar!

During my morningwalk with the terrier lasses I heard a unmistakable sound above my head. I looked up and saw the first flock of geese heading for warmer countries. An hour or so later, when cycling to the train, a second flock flew past.
The first thought to enter my head was NO! Not yet! Then I thougth that the autumn is wonderfully enjoyable in its own way. The beginning of a new chapter. One where the light from the candles flickers in the dark evening, where the trees are clad in their most colourful garment and the woolly blanket is just the right thing to cuddle up under. The clear, crisp morning air that bears with it the promise of a sunny autumn day. A picknick with hot chocolate in the thermos, and children playing the fallen colourful leaves.
No, it's not a bad thing. It's a new beginning, with promises of changes, and I will welcome the changes with open arms!

1 comment:

Erika Hallgren said...

Ville bara säga tack för din urfina kommentar! Gud vad glad jag blev! kram /erika