Thursday, June 23, 2011

Green clean

Har just avslutat storstädning av badrum, och nu blänker kakel, porslin och rostfritt stål. Och det allra bästa av allt - det enda jag har använt är...


Inga starka kemikalier eller annat tjafs, bara ättikssprit och bakpulver. Inte ens toaletten själv har duvats av något starkare. Bakpulvret skrubbar rent, ättikan dödar bakterierna och tillsammans tar de bort all eventuell lukt.
Det är städning i min smak!

Hade tänkt att städa resten av huset med, men bestämde mig för att istället lyssna på min kropp som skriker efter sömn och tänker alldeles snart krypa ner under täcket.
I morgon är det midsommarafton, och vi ska till go'a H & F, och självklart lilla K. Jag fixade sill igår; stenbitssill, vitlökssill och whiskey & lingonsill, och nu står en deg på jäsning till i morgon så att vi får gott brytbröd att ta med. Tapenaden fuskade jag med, och köpte istället för att fixa själv. Lite lat får man väl vara?
Nu...dags för kudde och täcke!

I've just finished giving the bathroom a good scrub, and it's now sparkling clean! Tiles, porcelain and stainless steel, glistening clean. And the best thing is, I've only used...



No chemicals or other junk, just white vinegar and baking soda. Not even for the toilet did I use antying stronger. The baking soda scrubs and the vinegar kills off the germs and together they get rid of any smell. Now, that's my kind of cleaning!

Had planned on cleaning the rest of the house as well, but then decided to listen to my body for once and get some well needed rest.
Tomorrow it's Midsummers Eve, and we'll be going to H & F, and of course little baby K. I sorted out the herring yesterday; kind of a kaviar pickled herring, garlic pickled herring and whiskey & lingonberry pickled. I've have the dough for the bread made, and will let it rest and rise until tomorrow morning. Bought some tapenade today rather than making it myself. Cheating I know, but sometimes it's allowed.
But now - pillow and duvet, here I come!

2 comments:

Anonymous said...

Hej! Undrar ang ditt städ tips, hur stor del ättika och bakpulver har du? Och är det ättika eller vinäger du använder?
Har du fler naturstäd tips?
Tack för en bra blogg!

Sara said...

Hejsan!
Jag är tyvärr högst ovetenskaplig i mitt städande och kör på känn. I toaletten strör jag bakpulver hela vägen runt själva toalettskålen, och sprayar sen med en ättikasprit/vattenblandning. Det senare använder jag till speglar och fönster och så är det kanon till att få bort kalkrester från glaset i duschkabinen. Skulle tro att jag har ungefär 1 del vatten och 4-5 delar vatten i en sprayflaska. Jag använder även det till övriga ytor på toaletten eftersom ättika är desinficerande.
På övriga porslinsytor strör jag bakpulver antingen direkt på porslinet, eller på skursvampen och så skrubbar jag lite lätt och sköljer av med vatten. Superenkelt!
Några andra bra tips har jag nog inte på rak arm, men rekommenderar en bok som heter "Green clean, eco-friendly cleaning for the home". Den är min "städbibel".
Tack för att du läser min blogg!
Kram
Sara