Wednesday, December 20, 2006

Surkål och kokt lax


En dofternas dag, minst sagt. Eller snarare, en LUKTERNAS dag... Kom lagom svettig och helt oanandes hem från gymmet, öppnar dörren och PANG! Den slår emot mig, lukten - stanken ?- av surkål som min kära lägenhetspartner hade kokandes på spisen. Jösses!!! Förstår helt och hållet varför det inte är en del av vårat julbord, och varför polackerna bara äter det en gång om året! Gömde mig med en bok i mitt sovrum, som jag förvisso somnade under (boken kära vänner, inte sovrummet...), och vågade mig ett par timmar senare ut ur rummet. Kusten var mer eller mindre klar, eller min näsa mer eller mindre bedövad... Tvivlar inte en sekund på att de surkålsklimp han förberedde smakar gudomligt, all annan mat jag han låtit mig smakat på tidigare har varit mycket god, men LUKTEN gott folk, lukten...!

Hur som haver, åkte iväg och hämtade S på stationen, hon har varit hemma i Tyskland och firat en tidig jul. Med sig hade hon även massor av gott te till mig! Alltid välkommet!

Tillsammans gick vi senare ner på stan för en pint, och när jag kom tillbaka hem och öppnade dörren... PANG!! Där slog den ner mig igen, lukten! Men denna gång en ny, och om möjligt värre lukt. Ångkokt lax.... Hur kan något som smakar så gott lukta så vansinnigt illa?? M kom ut ur sitt sovrum och sa, Fisk, det luktar fisk. No shit Sherlock! Till och med en människa som haft närkontakt med Hannibal Lector och fått näsan avbiten skulle ha kännt att det luktade fisk! Tack gode gud för öppna fönster och rökelse, det kan maskera nästan alla lukter!

No comments: