Monday, July 4, 2011

Enkelt och gott / Simple and good

När ska vi lära oss att om Andrew äter sen middag är det inte någon bra idé att även ge honom välling? Den kommer upp, med besked. Denna gång över Liam och i soffan. Man tycker att vi borde ha lärt oss vid det här laget, men icke...

Hur som haver, på schemat för kvällen stod brödbak. Det bröd jag bakar 4-5 gånger i veckan är superenkelt och supergott. Dessutom håller det sig jättebra, om det nu mot förmodan inte skulle ta slut på en dag eller två...
Blanda samman 7 dl mjöl, de sorter du själv föredrar. Jag brukar alltid ha 4 dl vetemjöl och sen tar jag vad jag har hemma. Idag blev det rågflingor och grovt rågmjöl. Havregryn är också jättegott att ha i!

Blanda sedan i 2 tsk bikarbonat, 1 tsk salt och 4 dl filmjölk. Idag smaksatte jag med sista skvätten rårörda lingon. Annat gott att smaksätta med är torkade aprikoser, solrosfrön eller pesto och soltorkade tomater. Anything goes, liksom.


Smeten ska bli som en ganska stabbig gröt, som sen stjälps upp i en brödform och sätts in i ugnen på 175 grader i en timme.


Så här fint blev det, mitt med kärlek bakade bröd!


When will we ever learn that giving Andrew välling after a late dinner is not a good idea? It comes up as fast as it came down. This time all over Liam and the couch. You'd think we would have learned by now...

Anyway, on the roster for tonight was bread. The bread I bake 4-5 times per week is super easy and super good. And it keeps well, if it per chance would last more than a day or two...

Mix 7 dl (3 cups) flour, which ever ones you prefer. I usually use 4 dl (1,6 cups) of plain flour and then what ever I happen to have in the cupboard. Today I used rye flakes and coarse rye flour. Oat flakes are really nice to use as well!

Then add 2 tsp bicarbonate, 1 tsp salt and 4 dl (1,6 cups) of plain yoghurt. Today I also added the last bit of lingonberry jam, but anything goes really for giving the bread extra flavour. Sunflower seeds, dried apricots or pesto and sundried tomatoes, for example. 

You want the mixture to end up like porridge, a fairly firm porridge. Put it in a bread tin and bung it in the oven at 175 degrees for 1 hour. Easy as pie!!

2 comments:

Sharon Elhanati said...

Simple is best..... and less is more......

Ser FÖR gött ut..... det ska jag baka nästan gång det är dax......

Pusssss sis

Sara said...

ja, löjligt gott är det ju. Du sis, snart har jag ju semester och då tänkte jag äntligen få tummen ur röven och komma till underbara Sala med omnejd. Tänker du vara hemma??
Puss