Thursday, July 14, 2011

Fika, bad och löpning / Tea, beach and running

Underbar eftermiddag med tjejorna hos E & J i Snatra. Fika med fötterna i gräset och sen badning för hela slanten med hela gänget. Andrew kom ut på "djupt" vatten med skräckblandad förtjusning, medan lilla L sprang rakt ut utan minsta tillstymmelse till rädsla eller ens respekt för vattnet. Underbart!!
Jättemysigt att träffas igen, det händer tyvärr lite för sällan.
NÄr vi väl fått en rejält trött lill-skrutt i sängen, tog jag på mig löparskorna, satte selen på Zassi och så gav vi oss ut. Eftersom min totalt jättevältränade vän S kommer upp och hälsar på snart, och har lovat/hotat ta med mig på en löparrunda tänkte jag att det var lika bra att sätta fart på benen. 3 veckors intervaller kan inte direkt räknas som regelbunden löpning...
Min plan var att rundan jag bestämt mig för skulle vara 6-7 km lång, helst 7, så att jag på något sätt till nästa vecka har torterat mig upp till en mil. Fråga mig inte hur jag tänkt att det skulle gå till, men så löd planen.
Med mobilen i fickan med JogTracker påslagen, och musik i öronen (för ovanlighetens skull), gick det riktigt lätt. Förutom sista kilometern som var riktigt motig!
När jag stängde av JogTracker, visade den att jag sprungit 6,1 km - inte helt nöjd, hade hoppats att det var närmare 7... - på tiden 0:35:16. Detta skulle ge en kilometertid på 5,7 min. Behöver jag säga att jag tvivlar på korrektheten i detta?? Ska ladda ner en till app och se om den visar annan tid...

Back from a fab afternoon with the girls at E & J's cottage in Snatra.  Started with a cup of tea with the feet in the grass, then we headed to the beach! Andrew went out into the "deep" water for the first time, with equal measures excitement and fright. Little L on the other hand, ran straight out into the water like she was half seal. No fear, and no respect. I love it!
It was really nice getting together, it doesn't happen often enough!
Once we got a very tired little fella into bed, I donned my running shoes and put the harness on Zassi. Because my super fit friend S is coming to town soon, with a promise/threat to take me running. She does 14 km, I do 5, so I thougth I'd better improve a wee bit. Regular training is not once every three weeks...
My plan was to run 6-7 km, and do so a couple of times before she gets here, and then hopefully be able to do 10 km with her. Away with the fairies, I know, but it sounds good...
Anyway, with my mobile with the JogTracker app running in the pocket and music in my ears we headed off. It was all hunky dory until the last kilometre that was far from easy going. 
When I turned hte app off, it showed that I'd ran just over 6 km's - not quite happy with that, would have preferred it to be closer to 7 km's - in 35:16 minutes, which would give a kilometre time of 5.7 mins. Need I say I doubt the accuracy of this?Although I wish it was true... Will download another app and see what time it will give me. 

No comments: